#_LOGO_resized 2
imagine tagline Actalys
FR NL EN MIJN AKTEN

Een scherpe & betrouwbare expertise

Een gedreven & competent team

Een eigentijdse aanpak van het notariaat

het kantoor

Geassocieerde notarissen
voor dienstverlening op maat

Onze cliënten komen bij ons op sleutelmomenten in hun leven, of het nu gaat om hun huwelijkscontract, de aankoop van hun huis, een schenking aan kinderen, een buitengerechtelijk beschermingsmandaat of een testament.

Daarom zien wij het als onze plicht onze cliënten op alle rechtsgebieden een hoogwaardige service te bieden die voldoet aan hun rechtmatige behoeften.  

Ons verhaal

Ons verhaal

Het notariskantoor Actalys werd in 2010 opgericht met één doel voor ogen: de vaardigheden en ervaring van geassocieerde notarissen en competente medewerkers combineren om onze cliënten de best mogelijke ondersteuning en een concrete meerwaarde te bieden bij al hun projecten.

De toenemende complexiteit van het juridische domein heeft ook geleid tot een specialisatie van de medewerkers van het kantoor, die zijn onderverdeeld in vier afdelingen: Familie en Vermogensrecht, Vastgoed en Kredieten, Vastgoedpromoties en Vennootschappen.

Dankzij deze organisatie kan Actalys op alle juridische gebieden een toonaangevende rol blijven spelen en de verschillende niveaus van wetgeving - internationaal, federaal en regionaal - deskundig behandelen in het Frans, Nederlands en Engels.

Een deskundig team

Wij omringen ons met uitstekende juristen en dossierbeheerders en  investeren, in een context van steeds toenemende juridische complexiteit, voortdurend in hun opleiding.

Ons Team

onze diensten

logo expertise Vastgoed voor particulieren

Vastgoed voor particulieren

Wilt u een onroerend goed kopen of verkopen? Wilt u de aandelen van uw partner in een gemeenschappelijk onroerend goed kopen? Wilt u op een openbare veiling kopen? Wilt u een erfpachtovereenkomst sluiten? Wilt u een erfdienstbaarheid vestigen? Wilt u een hypotheek nemen of herfinancieren? Wij staan ter uwer beschikking om u deskundig bij te staan bij uw project.

Neem contact op met onze dienst « Vastgoed voor Particulieren »
logo expertise Vastgoed voor professionelen

Vastgoed voor professionelen

Of u nu projectontwikkelaar of vastgoedhandelaar bent, of uw project nu enkele eenheden of meerdere honderden appartementen omvat, wij bieden u van A tot Z ondersteuning op maat dankzij onze diepgaande expertise in vastgoedprojectbeheer.

Neem contact op met onze dienst « Vastgoed voor Professionelen »
logo expertise Familie & Vermogensplanning

Familie & Vermogensplanning

Een huwelijkscontract afsluiten, een successieplan samenstellen, een testament opstellen, uw kinderen een eigendom geven, scheiden, een buitengerechtelijk beschermingsmandaat instellen, een nalatenschap beheren... Wij bieden u een persoonlijke begeleiding in elke fase van uw leven, om uw vermogen en uw dierbaren te beschermen.

Neem contact op met onze dienst « Familie & Vermogensplanning »
logo expertise Vennootschappen

Vennootschappen

Het leven van een onderneming leidt, juridisch gezien, geen lange en rustige stroom. Of het nu gaat om de oprichting van uw vennootschap, een kapitaalsverhoging of -vermindering, een wijziging van uw statuten, een fusie, een splitsing of vereffening, wij staan u bij vanaf de afbakening van uw behoeften tot het opstellen van de akte en de publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad.

Neem contact op met onze dienst « Vennootschappen »

U ontwikkelt een professioneel vastgoedproject ?

Wij kunnen u onze gespecialiseerde en bewezen expertise aanbieden: van de aankoop van de grond tot de verkoop van de laatste eenheid.

Een vastgoedontwikkeling brengt vele uitdagingen met zich mee: de aankoop van de grond, de verdeling in percelen, de samenstelling van voorkooprechten of erfpachten, de juridische specificaties van het gebouw met betrekking tot de verleende vergunningen, stedenbouwkundige- of milieukwesties, het opstellen van de basisakte, het huishoudelijk reglement of de op te stellen opties, aanbiedingen, compromissen en verkoopakten.

Onze sterke punten

- Een reeks flexibele oplossingen op maat van uw behoeften;

- Diepgaande en nauwkeurige interne werkprocedures voor een efficiënt beheer van uw project;

- Een team dat u gedurende de hele looptijd van het project terzijde staat. Een team bestaande uit een notaris, een van onze ervaren client managers en een juridisch en administratief medewerker garandeert een optimale follow-up, inclusief de te ondernemen stappen bij de landmeter of de betrokken gemeentelijke en regionale overheden.


Neem contact op met onze dienst « Vastgoed voor Professionelen »
 

logo compétence internationale

Om onze cliënten degelijk bij te staan bij hun internationale problemen zijn wij lid van Lexunion, het toonaangevende internationale netwerk van juridische en fiscale specialisten.

image décorative compétence

het team

photo du notaire ROLIN JACQUEMYNS

Géraldine

ROLIN JACQUEMYNS

Notaris

photo du notaire GILLARDIN

Catherine

GILLARDIN

Notaris

photo du notaire DE BERGEYCK

John

DE BERGEYCK

Notaris

photo du notaire Pirenne

Clément

Pirenne

Jurist

photo du notaire Moreels

Véronique

Moreels

Juridisch medewerker

photo du notaire Vanderlinden

Henri

Vanderlinden

Jurist

photo du notaire Ben Haddou

Mimouna

Ben Haddou

Juridisch medewerker

photo du notaire Van Overbeke

Isabelle

Van Overbeke

Juridisch medewerker

photo du notaire Van Stappen

Laura

Van Stappen

Juridisch medewerker

photo du notaire Claeys Bouuaert

Fabienne

Claeys Bouuaert

Jurist

photo du notaire Van Overstraeten

Romane

Van Overstraeten

Juriste

photo du notaire Van Mosnenck

Nathalie

Van Mosnenck

Onthaal & Receptie

photo du notaire Goethals

Valérie

Goethals

Verantwoordelijke HR

photo du notaire Guzzetta

Laetitia

Guzzetta

Juridisch medewerker

photo du notaire Zwarts

Julie

Zwarts

Juridisch medewerker

photo du notaire Mackenzie Hartog

Emeline

Mackenzie Hartog

Juriste

photo du notaire Hallaux

Valérie

Hallaux

Juriste

photo du notaire Adams

Fréderic

Adams

Juridisch medewerker

photo du notaire Depuydt

Valentine

Depuydt

Juriste

photo du notaire d'Aspremont

Ines

d'Aspremont

Juriste

image décoration call to action

Op zoek naar een uitdagende job
en een vriendelijke werkomgeving?

Werken bij ons?

Actalys werft regelmatig nieuwe medewerkers aan. Ga naar de Vacaturepagina om de Actalys-sfeer en je nieuwe baan te ontdekken!

Onze vacatures
photo du notaire De Sutter

Anne

De Sutter

Juriste

photo du notaire De Bruyn

Manon

De Bruyn

Jurist

photo du notaire Phan

Lili

Phan

Juridisch medewerker

photo du notaire Hallaux

Catherine

Hallaux

Juridisch medewerker

photo du notaire Gendebien

Henry

Gendebien

Dossierbeheerder

photo du notaire Verhaeghe de Naeyer

Manuella

Verhaeghe de Naeyer

Juriste

photo du notaire Belang

Sandrine

Belang

Juridisch medewerker

photo du notaire Gosset

Tess

Gosset

Juriste

photo du notaire Van Ryn

Anne

Van Ryn

Onthaal & Receptie

photo du notaire Ball

Morgane

Ball

Juriste

photo du notaire Lefevere

Nancy

Lefevere

Juridisch medewerker

photo du notaire Hansoul

Anne-Catherine

Hansoul

Juriste

photo du notaire Quilumbango

Juliet

Quilumbango

Assistent boekhouding

photo du notaire Conratd

Jérome

Conratd

Juridisch directeur

photo du notaire Cornelis

Gersende

Cornelis

Juridisch medewerker

photo du notaire Huygen

Laurence

Huygen

Juriste

photo du notaire Rousseau

Martine

Rousseau

Juriste

photo du notaire Stouthuysen

Ine

Stouthuysen

Kandidaat-notaris

photo du notaire Favaro

Sabrina

Favaro

Juridisch medewerker

photo du notaire Bulcke

Catharina

Bulcke

Juriste

photo du notaire Dromet

Isabelle

Dromet

Juriste

photo du notaire Busselot

Laurence

Busselot

Dossierbeheerder

photo du notaire Lohest

Sophie

Lohest

Assistent van de notarissen

photo du notaire Boquet

Camille

Boquet

Juridisch medewerker

Eric JACOBS

Notaris

Eric is notaris sinds 1999. Perfect tweetalig NL/FR, studeerde hij af in de rechten aan de UCLouvain en in het notariaat aan de KULeuven.

Hij voltooide ook een master in fiscaal recht aan het ICHEC.

Eric is de opvolger van notaris Jean Jacobs en houdt de minuten bij van de notarissen Jean-Pierre Jacobs, Georges Jacobs en Léon Jacobs.

Géraldine ROLIN JACQUEMYNS

Notaris

Géraldine is notaris sinds 2013. Zij heeft een diploma rechten en notariaat van de UCLouvain en een master in fiscaliteit van het ICHEC.

Ze staat gekend voor haar expertise in Belgisch en internationaal eigendomsrecht en is de auteur, samen met Emmanuel de Wilde, van het naslagwerk "Les droits de succession et les droits de donation". 

Géraldine is ook een van de woordvoerders van de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat.

Jean VINCKE

Notaris

Jean is notaris sinds 2003. Hij is perfect tweetalig NL/FR en studeerde rechten aan de UCLouvain en notariaat aan de UGent. Hij is actief in notariële beroepsorganisaties en is momenteel ondervoorzitter van de Kamer van Notarissen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Hij is tevens bestuurder van het internationale netwerk Lexunion.

Jean de opvolger van notaris Fernand Jacquet en is houder van de minuten van notaris Jean Damiens, Lucien Damiens en Alphonse Damiens.

Catherine GILLARDIN

Notaris

Catherine is notaris sinds 2008. Zij is vloeiend tweetalig NL/FR en heeft een diploma rechten en
notariaat van de KULeuven.
Catherine is notaris James Dupont opgevolgd en is houder van de minuten van notaris André Nerincx
en Benoit Nerincx.

John DE BERGEYCK

Notaris

John est notaire depuis 2022. Il est diplômé en droit et en notariat de l’UCLouvain.

John est par ailleurs active au sein de Lexunion, le réseau international de référence des spécialistes du droit et de la fiscalité.

nuttige links

nuttige informatie

Bent u op zoek naar een model van aankoopsakte?
Hoeveel zal uw aankoop kosten? Wilt u uw volgende afspraak degelijk voorbereiden? Zie hier alles wat u hoeft te weten!

het nieuws

Aanpassingen van de voorwaarden voor de toepassing van het fiscaal abattement op het verkooprecht in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (België)

Vanaf 1 april 2023 zal de aankoop van een eerste woning in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op fiscaal vlak voordeliger zijn. De schijf die wordt vrijgesteld van registratierechten wordt verhoogd en de ‘startende’ kopers die zich ertoe verbinden om een energetische verbouwing van hun nieuwe woonst uit te voeren zullen eveneens kunnen genieten van een aanvullend abattement.

Vervolg

30/03/2023 08:03

Aanpassingen van de voorwaarden voor de toepassing van het fiscaal abattement op het verkooprecht in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (België)

Aanpassingen van de voorwaarden voor de toepassing van het fiscaal abattement op het verkooprecht in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (België)

 

Vanaf 1 april 2023 zal de aankoop van een eerste woning in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op fiscaal vlak voordeliger zijn.  De schijf die wordt vrijgesteld van registratierechten wordt verhoogd en de ‘startende’ kopers die zich ertoe verbinden om  een energetische verbouwing van hun nieuwe woonst uit te voeren zullen eveneens kunnen genieten van een aanvullend abattement.

 

Meerdere veranderingen zullen gebeuren op vlak van het basisabattement.  Het plafond van de maximale belastbare grondslag wordt verhoogd naar €600 000, tegenover €500 000 vroeger.  Het abattement, dit wil zeggen de schijf vrijgesteld van registratierechten, zal naar €200 000 gebracht worden in plaats van €175 000, hetzij een bijkomende besparing van €3125 die het fiscaal voordeel naar €25 000 brengt.  De termijn om de hoofdverblijfplaats te vestigen in het aangekochte goed zal naar 3 jaar in plaats van 2 jaar gebracht worden.  Deze termijn zal zelfs tot 5 jaar kunnen gebracht worden in het geval waarin de koper zich verbindt om de energieprestatie van het verworven goed te verbeteren.  De verplichting tot behoud van domicilie in het onroerend goed waarvoor het abattement werd verkregen gedurende een ononderbroken periode van 5 jaar blijft daarentegen onveranderd.  Hoewel, de sanctie in geval van niet-naleving van de termijn werd aangepast.  De terugbetaling van het voordeel van het abattement zal pro rata verschuldigd zijn, in functie van het deel van de termijn (per jaar) dat niet nageleefd werd.  Deze regel is retroactief en begunstigt eveneens de personen die genoten hebben van het abattement voor 1 april 2023.

Een aanvullend en onmiddellijk abattement werd eveneens ingevoerd.  Het zal van toepassing zijn wanneer de kopers zich ertoe verbinden om de energieprestatie van het verworven onroerend goed te verbeteren.  De gewestelijke wetgever, zich bewust van de klimaatproblematiek en -doelstellingen, en van de ouderdom/vetusteit van het Brusselse vastgoedpark, heeft beslist het bestaande regime aan te passen teneinde de burger aan te zetten om deel te nemen aan deze inspanning in het algemeen belang.  Het bedrag van het aanvullend abattement is €25 000 voor elke verbetering van energiecategorie die zo wordt bekomen, met een minimum van 2 categorieën.  Dit aanvullend abattement blijft weliswaar een aanhorigheid aan het basisabattement en de voorwaarden van dit laatste moeten dus nageleefd worden.  De personen die de toepassing van het aanvullend abattement hebben gevraagd en de nodige werken niet hebben afgerond binnen de termijnen zullen gesanctioneerd worden (boetes).  Het is dus sterk aangeraden om zich te beroepen op het advies van een professioneel alvorens zich te verbinden tot de verbetering van de energieprestatie van een gebouw.

 

De aangebrachte aanpassingen zullen in werking treden op 1 april 2023.  Het zijn dus de koopovereenkomsten (“compromis”) gesloten vanaf 1 april 2023 die bedoeld worden, net zoals de overeenkomsten met opschortende voorwaarden gesloten voor 1 april 2023 waarvan de opschortende voorwaarde vervuld wordt na 31 maart 2023.

Asbestcertificaat Vlaanderen

Sinds 23 november 2022 is in Vlaanderen een asbestinventarisattest vereist bij elke overdracht onder levenden van een eigendomsrecht, het ontstaan of de overdracht van een recht van vruchtgebruik, erfpacht, oppervlakterecht of reëel gebruiksrecht met betrekking tot een toegankelijk bouwwerk dat vóór 2001 is gebouwd.

Vervolg

24/02/2023 12:02

Asbestcertificaat Vlaanderen

Sinds 23 november 2022 is in Vlaanderen een asbestinventarisattest vereist bij elke overdracht onder levenden van een eigendomsrecht, het ontstaan of de overdracht van een recht van vruchtgebruik, erfpacht, oppervlakterecht of reëel gebruiksrecht met betrekking tot een toegankelijk bouwwerk dat vóór 2001 is gebouwd.

Concreet gaat het om elk gebouw dat vóór 2001 is gebouwd en betreden kan worden. Het is mogelijk om een gebouw te betreden als het ten minste één dak heeft dat door bouwelementen wordt ondersteund en/of een persoon normaal gesproken binnen kan staan of lopen. Een minimale hoogte van 1,75 m is vereist wanneer men staat of loopt. Een asbestattest is echter niet vereist als het vloeroppervlak van het gebouw kleiner is dan 20m2. Als er meerdere toegankelijke gebouwen zijn, moet de som van de vloeroppervlakken minder dan 20m2 zijn.

Dit geldt voor huizen, flats, kantoorgebouwen, garages, carports, tuinhuisjes, schuurtjes, enz.

Voor flats in gedwongen mede-eigendom is vanaf 1 mei 2025 alleen voor de gemeenschappelijke ruimten een asbestattest vereist. Een flatgebouw dat aan één en dezelfde persoon wordt verkocht, is daarentegen niet onderworpen aan de verplichte mede-eigendom en een certificaat voor de gemeenschappelijke delen zal dus eveneens vereist zijn vanaf 23 november 2022.

Het is de bedoeling dat tegen 31 december 2031 een dergelijk attest vereist zal zijn voor elke toegankelijke constructie die vóór 2001 als dusdanig werd gebouwd, en niet enkel in geval van overdracht van rechten met betrekking tot een dergelijke constructie.

Bovendien heeft de OVAM verduidelijkt dat een asbestinventarisattest enkel vereist is wanneer de overdracht betrekking heeft op een nieuwe eigenaar of een nieuwe houder van een zakelijk recht (vruchtgebruik, blote eigendom, enz.).

Naast verkopen vallen ook schenkingen van onroerend goed met of zonder voorbehoud van vruchtgebruik en inbreng van onroerend goed in een huwelijksgemeenschap onder deze nieuwe wetgeving. Zij is echter niet van toepassing op overeenkomsten die een verhogingsclausule bevatten of op splitsingen waarbij geen nieuwe eigenaar betrokken is.

In de notariële akte moet worden vermeld of aan de koper een geldig asbestinventarisattest is verstrekt. Er is echter geen algemene verplichting voor de koper om asbest te verwijderen. Wel moet de koper zorgvuldig zijn bij het uitvoeren van onderhouds- of renovatiewerkzaamheden aan het pand: verontreinigde materialen die door de werkzaamheden gemakkelijk bereikbaar zijn, moeten door de koper worden verwijderd.

Belangrijk: bij gebrek aan een asbestattest kan de koper de nietigheid van de akte inroepen! Deze vordering tot nietigheid kan alleen verdwijnen als uiteindelijk een geldig certificaat wordt meegedeeld en de koper afstand doet van het recht om de nietigheid van de akte in te roepen. Bovendien kan het ontbreken van een certificaat ook worden beschouwd als een milieudelict.

In principe is het certificaat 10 jaar geldig. Het wordt teruggebracht tot 5 jaar wanneer het gaat om ten minste één asbesthoudend materiaal met een hoog materiaalrisico. Ten slotte is een nieuw certificaat vereist wanneer de toestand of situatie wijzigt (er zijn werkzaamheden uitgevoerd, er zijn nieuwe materialen toegevoegd, enz.).

De kosten van een dergelijk attest variëren volgens een aantal criteria (type woning, bouwjaar, enz.). De koper kan een lijst van de verschillende erkende deskundigen vinden via de volgende link https://ovam.vlaanderen.be/lijst-procesgecertificeerde-bedrijven 

icone fermeture popup

Openingsuren

Van maandag t.e.m. vrijdag van 09u00 tot 12h en van 13h30 tot 17u.